14 december 2016
Arno Rutte over Orgaandonatie

Arno, wat kan de politiek doen om meer orgaandonoren te krijgen?
Ik wil investeren in nieuwe technieken. Veel organen worden nu nog afgekeurd, terwijl dat eigenlijk niet nodig was. Dankzij nieuwe technieken kan de kwaliteit van zulke organen verbeterd worden, waardoor ze toch kunnen worden goedgekeurd. Daar worden nu al geweldige resultaten mee geboekt!

Ook kunnen gesprekken met nabestaanden nog steeds beter. Als iemand zich actief en bewust als donor heeft geregistreerd, gaan nabestaanden bijna altijd akkoord. Maar als iemand geen keuze heeft gemaakt, zeggen ze meestal nee. Daar wil ik onderzoek naar doen: waarom zeggen mensen nee? Kunnen we hun zorgen in dat moeilijke gesprek wegnemen? Dat kan heel veel opleveren.

Waarom is de VVD tegen een systeem waarbij je automatisch donor bent tenzij je bezwaar maakt?
Ik ben bang dat mensen zich dan niet meer actief registreren. Omdat het toch al geregeld is. Maar vervolgens moeten de nabestaanden beslissen. We weten dat zij vaak nee zeggen als er geen bewuste keuze is gemaakt. Het is dus helemaal niet zeker dat zo’n systeem tot meer donoren leidt. Sterker nog, het zou zomaar kunnen dat het aantal donoren juist afneemt.

Daarnaast is er een principieel bezwaar dat ik heel belangrijk vind. Jij beslist zelf wat er wel en niet met je lichaam gebeurt. Die keuze mag de overheid nooit van je overnemen.

België en Spanje hebben wel zo’n systeem en daar zijn veel meer orgaandonoren.

België is in dit opzicht niet te vergelijken met Nederland. Het klinkt heel naar, maar België heeft vooral meer donaties omdat er daar veel meer verkeersdoden zijn. In Nederland is het aantal registraties de laatste 10 jaar flink toegenomen, maar het aantal daadwerkelijke donaties veel minder. Hoe komt dat? Onder andere doordat de verkeersveiligheid in diezelfde periode enorm is verbeterd. In Nederland zien we na grote dodelijke verkeersongevallen een duidelijke piek in het aantal donoren. Zo wrang is het.

Spanje had al veel donaties toen het nog hetzelfde systeem had als Nederland. Spaanse deskundigen danken het succes dan ook niet hun nieuwe registratiesysteem, maar aan de goede organisatie van de zorg rond donaties. Die leidt ertoe dat nabestaanden in Spanje vaker ja zeggen dan in Nederland. Ik wil dat we leren van die goede organisatie.

In Zweden en Italië hebben ze trouwens ook het automatische systeem, maar daar is het aantal donoren vergelijkbaar met Nederland.

Weten we waarom mensen zich niet registreren?
Deels is het waarschijnlijk achteloosheid. Daarom moeten we het als overheid gemakkelijker maken. Bij de verlenging van je paspoort of rijbewijs meteen registratie aanbieden. Op festivals, bij evenementen. Aan alle kanten uitstralen hoe belangrijk we het vinden. Dat kunnen we trouwens allemaal in onze eigen omgeving. Vraag eens aan je buurman of hij al donor is. Dikke kans dat hij zich diezelfde dag nog registreert.

Registreer je nu via donorregister.nl/uwregistratie

Laat ons jouw mening weten.

Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan
Meedoen met de VVD?