5 februari 2017
Banen

Werk, werk, werk!
Een baan is nog steeds de beste manier voor mensen om hun eigen situatie te verbeteren. De werkloosheid daalt al enkele jaren gestaag. Veel meer mensen zijn aan het werk. En Nederland heeft een van de snelst groeiende economieën van Europa. Natuurlijk, we zijn een handelsland en liften mee op de groeiende wereldeconomie.

Arbeidsmarkt
Maar het ligt niet alleen daaraan. Het komt ook omdat we maatregelen hebben genomen op de arbeidsmarkt. Daardoor is het voor bedrijven bijvoorbeeld makkelijker om mensen aan te nemen. Of het een vast of flexibel contract wordt, daar komen werkgever en werknemer samen wel uit.

Werken loont
De werkloosheid is afgelopen jaar bijzonder sterk gedaald. Sinds 1970 is zo’n sterke daling maar een keer eerder voor gekomen. De werkloosheid nam af van 6,6% in 2015, naar 5,6% eind 2016 en naar ongeveer 5% in 2017, zo is de verwachting.

Voor het eerst in jaren daalde de werkloosheid eind 2016 onder de 500.000 mensen. Dat betekent dat honderdduizenden mensen aan het werk zijn gegaan en voor zichzelf en hun naasten kunnen zorgen. Dat geeft veel zekerheid, waardoor mensen ook flink meer geld zijn gaan uitgeven. We vertrouwen er duidelijk weer op dat het beter gaat. En we voelen dat ook in onze portemonnee.

Lastenverlichting 5 miljard euro
2016 was het jaar waarin het kabinet-Rutte besloot om de werkende mensen in Nederland een steun in de rug te geven. Daar was na de crisis namelijk eindelijk weer ruimte voor in de begroting. Met de lastenverlichting van 5 miljard euro gingen bijna alle werkenden er netto op vooruit. Werken werd nog aantrekkelijker.

De groepen die om wat voor reden dan ook niet werkten, werden gecompenseerd. Zodat ze er in elk geval niet op achteruit gingen. Ook dit was financieel mogelijk door het beleid van de jaren ervoor.

Ondernemers
Ook steunden we ondernemers met investeringsfondsen, zorgden we ervoor dat bedrijven eenvoudiger geld konden lenen en schrapten we voor ruim 2 miljard euro aan belemmerende wetgeving. De Wet DBA – bedoeld om zzp’ers beter te beschermen – werkt nog niet zoals zou moeten. Dat moet beter. Maar tot 2018 hoeven zzp’ers en opdrachtgevers zich er geen zorgen over te maken. Tenzij ze de boel overduidelijk belazeren, legt de Belastingdienst geen boetes op.

10 miljoen banen
Er zijn in Nederland nog nooit zo veel banen geweest als nu, maar liefst 10 miljoen! Dat is in de Nederlandse geschiedenis nooit eerder voorgekomen. Maar dat vinden wij nog niet genoeg. Nu is het tijd om door te zetten.

Jong & oud
De afgelopen jaren hebben we ons ook specifiek op een aantal groepen gericht. Jongeren bijvoorbeeld, die hun eerste stappen zetten op de arbeidsmarkt. En ouderen, die (weer) aan de bak willen. Dat ging niet vanzelf. Sommige maatregelen hadden meer effect dan andere.

Toch zien we dat deze groepen inmiddels echt makkelijker aan het werk komen. De langdurige werkloosheid – een goede maatstaf hiervoor – daalt. En nu gaan we door, zodat iedereen stapje voor stapje voelt dat het beter gaat!

Laat ons jouw mening weten.

Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan
Meedoen met de VVD?