25 januari 2017
Betaalt een bijstandsmoeder evenveel aan zorg als een manager?

Nee. Een goed betaalde manager betaalt veel meer aan zorg dan een bijstandsmoeder.

Dit verbaast je misschien. Want iedereen betaalt maandelijks een premie aan zijn zorgverzekeraar, en die premies zijn ongeveer even hoog. Dat klopt. Maar al die premies samen zijn niet genoeg om alle zorg in Nederland van te betalen.

Voorbeeld: in 2016 gaven we ruim 95 miljard euro uit aan zorg. Dat was in dat jaar 5.334 euro per persoon. Veel meer dus dan je premie en je eigen risico bij elkaar opgeteld.

Daarom betaalt iedereen ook de ‘inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (zorgverzekeringswet)’. Die ken je misschien wel van je belastingaanslag of je loonstrookje. Het is een percentage van je loon, pensioen of uitkering dat naar zorg gaat. Iemand met een hoog inkomen betaalt daardoor meer aan zorg dan iemand met een laag inkomen.

Bovendien ontvangen mensen met een laag inkomen zorgtoeslag, om een deel van hun zorgpremie en eigen risico mee te betalen. Zo betaalt de bijstandsmoeder eigenlijk dus ook nog een lagere premie dan de manager.

Kortom: het is niet direct zichtbaar als je alleen naar de zorgpremie kijkt, maar mensen die meer verdienen betalen veel meer aan zorg. Daarom vinden wij het niet eerlijk om het eigen risico ook nog eens afhankelijk van je inkomen te maken. Het is al goed geregeld.

En dat vinden we belangrijk. Omdat daardoor iedere Nederlander altijd kan rekenen op de beste zorg. Of je nu veel of weinig verdient, of je nu jong of oud bent en of je nu gezond of ziek bent.

Laat ons jouw mening weten.

Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan
Meedoen met de VVD?