14 november 2019
Dilan Yesilgöz-Zegerius over terugkeer van IS-strijders

Ons Kamerlid Dilan Yesilgöz-Zegerius wil niets weten van de terugkeer van IS-terroristen naar Nederland. Haar antwoord op de vele vragen die zij daarover kreeg.

Er is de laatste tijd veel te doen rondom IS-strijders. Moeten we ze terughalen naar Nederland? Moeten we de IS-vrouwen anders behandelen dan de IS-mannen? Hoe gaan we om met de kinderen? En hoe zorgen we dat het in Nederland veilig blijft.

Het is lastige materie, met een hoop dilemma’s. We zijn het denk ik behoorlijk snel eens over het feit dat de mannen die zich daar hebben aangesloten bij IS, en gevochten hebben tegen alles waar wij hier met elkaar voor staan, niet meer thuis horen in ons land. Laat hen vervolgd worden op de plek waar ze gevochten hebben. Daar zijn de getuigen, daar zijn de slachtoffers gevallen, daar hoort de berechting thuis.

Ik merk dat sommige mensen het al lastiger vinden als het over de vrouwen van deze IS-mannen gaat. Sterker nog, er zijn mensen die vinden dat deze vrouwen geen verantwoordelijkheid zouden dragen voor de gruweldaden die door IS zijn gepleegd. Maar de realiteit laat zien dat deze vrouwen de strijd faciliteerden of er zelfs aan deelnamen. Ook zij zijn willens en wetens afgereisd naar IS-gebied om daar mee te werken aan slavernij, verkrachtingen en andere vormen van geweld. Het zijn geen naïeve, volgzame vrouwen. Het zijn vrouwen die wat de VVD betreft net zo goed het recht verspeeld hebben om Nederlander te zijn. En ook zij moeten wat ons betreft lokaal berecht worden.

We zijn momenteel, op initiatief van minister Blok, in overleg met de Irakezen en andere Europese landen over hoe die lokale berechting eruit zou kunnen zien. Het is een lastig punt, onder meer omdat de Irakezen in hun rechtssysteem de doodstraf hanteren. Een straf waar wij als land, en ook als VVD, zeker geen voorstander van zijn. Wij zullen andere landen altijd proberen te bewegen om af te zien van de doodstraf, maar wij kunnen ze niet dwingen. En uiteindelijk willen we wel echt dat ze daar berecht worden, daar waar de getuigen zijn, daar waar de slachtoffers zijn gevallen en daar waar de beste kansen zijn voor een goede dossieropbouw. Dat heeft de voorkeur boven in ons land te berechten, wat vaak in de praktijk betekent dat jihadisten na maximaal een paar jaar gevangenisstraf alweer op straat lopen. Dat is wat de VVD betreft een groot risico.

En dan zijn er nog de kinderen. Die er zelf niet voor hebben gekozen om naar IS-gebied te gaan. Die soms zelfs te klein waren om te weten wat daar speelt en waar hun ouders aan meewerken. Ik hoor regelmatig dat mensen vinden dat wij deze kinderen niet aan hun lot zouden moeten overlaten. En dat begrijp ik heel goed, ik worstel hier ook mee. Natuurlijk vinden wij dat kinderen daar, ter plekke, zorg moeten krijgen. Wij vinden echter niet dat ze terug naar Nederland zouden moeten komen. Dat heeft een aantal belangrijke redenen. Naast het feit dat het onveilig is om ze in dat gebied op te halen en we niet weten in hoeverre deze kinderen geïndoctrineerd zijn en een gevaar voor onze samenleving kunnen vormen, is er een ander groot risico. Als we deze kinderen hierheen halen, is er een levensgroot risico dat de ouders zullen volgen. Verschillende internationale wetten en verdragen verplichten ons immers om de ouders dan in het kader van gezinshereniging ook naar ons land te laten komen. De onveilige situatie die daarmee ontstaat, is iets wat de VVD wil voorkomen.

Zijn dit altijd makkelijke beslissingen en standpunten? Nee. Integendeel. De dilemma’s zijn enorm. Maar het belang om het in Nederland veilig te houden staat wat mij betreft altijd voorop.

Kan ik u misschien ergens mee helpen?