11 maart 2021

Een nationaal herstelplan.

De crisis valt veel Nederlanders zwaar. De dingen die we normaal allemaal zo graag doen, moeten we nu al een tijdlang missen. We willen allemaal graag weer naar het café of naar het theater, weer onze familie en vrienden omhelzen. De eindstreep van de coronacrisis is in zicht, maar we zijn er nog niet. We moeten nu nog even doorzetten, zodat we die eindstreep met z’n allen halen. Gezond, en met behoud van bedrijf en baan.

Het nationale herstelplan

Als we bij die eindstreep zijn, is het belangrijk dat we aan de slag gaan, om Nederland weer te herstellen. Daarvoor is een goed plan nodig. Dat plan moet snel af en dan door de Tweede Kamer worden goedgekeurd, hopelijk met ideeën en steun van zoveel mogelijk partijen, ook buiten de formerende partijen. Het nationale herstelplan wordt dan het eerste hoofdstuk van het regeerakkoord. Er moeten dingen in gang worden gezet die ervoor zorgen dat Nederland in dat normalere normaal richting de zomer een vliegende start kan maken.

De weg naar herstel

Veel ondernemers worden hard getroffen door de crisis. In het nationale herstelplan moet bekeken worden of de huidige steunpakketten voor ondernemers opnieuw moeten worden verlengd, maar ook hoe we lastenverzwaringen kunnen voorkomen die het herstel in de weg kunnen zitten. En of we iets kunnen doen aan de schulden waar ondernemers na deze crisis mee zitten.

De uitgestelde gezondheidszorg moet zo snel mogelijk worden ingehaald, en we zetten in op het verruimen van de ic-capaciteit.

We bouwen aan een sterke overheid, waar je altijd op kunt vertrouwen. Een overheid die de kracht heeft om te beschermen, maar die ook een menselijk gezicht heeft.

Zo gaan we samen sterker verder.