nieuws-image
7 april 2017
“Ik geloof onvoorwaardelijk in al mijn leerlingen.”

Aad (65), helpt ‘onhandelbare’ kinderen zelfstandig te worden

Hij werkt al 42 jaar in het onderwijs. Aad (65) begon als docent schilderen en leerlingbegeleider. Op een gegeven moment merkte hij dat het management zichzelf steeds belangrijker ging vinden dan de leerlingen. “Toen dacht ik: óf ik word gillend gek, óf ik ga het zelf doen.” Hij koos voor het laatste en werd schooldirecteur.

Sinds 2008 is hij directeur van praktijkschool De Einder. Zijn laatste kunstje, zegt hij. De visie van Aad is simpel: welgemeende aandacht, voor kinderen die dat thuis vaak nauwelijks krijgen. “Ik luister echt naar ze en ik geloof onvoorwaardelijk in ze. Dat geeft ze zelfvertrouwen. Met aandacht kun je toveren.”

De ruim 300 leerlingen op De Einder hebben allemaal een laag IQ en grote leerachterstanden, vaak in combinatie met gedragsproblemen. “Het zijn kinderen van wie men zegt dat ze onhandelbaar zijn, dat je er niet aan moet beginnen”, vertelt Aad. “Toch zijn het bij ons goed functionerende leerlingen. Als je door de lokalen loopt, is het heel rustig.”

Als een docent ziek is, gaat de les op De Einder toch door. “Sinds ik directeur ben, is er niet één les uitgevallen”, zegt Aad trots. “Desnoods ga ik zelf voor de klas staan. Dan laat ik al mijn andere werk liggen. Want als je op een school geen lesgeeft, wat ben je dan aan het doen? Dan hoef je al dat andere werk ook niet meer te doen.”

Zo helpt Aad ieder jaar honderden leerlingen om zelfstandig te worden. “Je moet ze niet zeggen ‘zo moet je het doen’. Dan worden ze afhankelijk. Ze moeten juist zelf nadenken. Ze hoeven niet net als hun ouders werkloos te worden of net als hun broer in de gevangenis te belanden. Ze kunnen zelf keuzes maken. Als ze dat leren, dan hebben ze een kans om verder te komen in de maatschappij.”

Bekijk meer

Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan
Meedoen met de VVD?
Word lid