3 augustus 2017
Nikola (18) wil scholen in Bulgarije veilig maken voor homo’s

Hij was 13 of 14 toen hij uit de kast kwam. Dapper, zeker op die leeftijd. En zeker als je in Bulgarije woont, een land waar homofobie diep geworteld is in de samenleving. Nikola had geluk: op zijn internationale school kreeg hij veel steun en ook zijn ouders reageerden positief. Nu wil hij dat ook andere jonge Bulgaarse homo’s zich veilig voelen op school. Daarvoor zet hij zich nu al jaren in.

“In Bulgarije wordt homoseksualiteit verborgen, er wordt niet over gepraat”, zegt hij. “Ondanks de steun die ik kreeg, waren er ook op mijn school veel homofobe mensen. Toen ik een ‘Gender and Sexuality Alliance’ wilde oprichten, werkte het bestuur ons heel lang tegen. Ze waren bang voor hun reputatie. Er zijn hier namelijk politieke partijen die beweren dat leraren op internationale scholen hun leerlingen homo maken.”

Veiligheid, veiligheid, veiligheid

Toen er vorig jaar een nieuw bestuur kwam, kregen Nikola en zijn beste vriend Dany het alsnog voor elkaar. “Het was onze laatste kans, omdat we in ons laatste jaar zaten. We hebben elke dag gediscussieerd met de decaan, maar het is gelukt. Daarna zijn we meteen contact gaan zoeken met andere scholen. Want op internationale scholen is het niet makkelijk, maar op Bulgaarse scholen is het al helemaal niet veilig voor homo’s.”

Veiligheid, hij hamert er steeds op. Het staat dan ook bovenaan zijn wensenlijstje voor homo’s in Bulgarije. “We zijn hier echt niet bezig met het homohuwelijk. Wij willen beschermd worden tegen ‘hate crimes’. Als we een gay pride organiseren in Sofia, is de sfeer niet feestelijk, maar nerveus en gespannen. We moeten dan beschermd worden door de politie. Tegelijkertijd is het natuurlijk positief dat de politie dat doet.”

Pride blijft belangrijk

Nikola hoopt dat meer Bulgaarse jongeren ervoor kiezen om uit de kast te komen. “Het is een persoonlijke keuze, en je moet het alleen doen als je je veilig genoeg voelt. Maar het kan wel helpen bij onze emancipatie. Bulgaren zijn namelijk vooral homofoob omdat ze het gewend zijn. De meeste mensen blijken er veel minder problemen mee te hebben als ze je leren kennen en met je praten.”

Zaterdag is Nikola te gast op de VVD-boot tijdens de Canal Parade in Amsterdam. Het is de eerste keer dat hij een pride in West-Europa meemaakt. “Ook in tolerante landen als Nederland blijft dat belangrijk. Voor de zichtbaarheid, maar ook om de geschiedenis van de homobeweging te blijven herdenken. De rechten die homo’s in westerse landen nu hebben, zijn er niet vanzelf gekomen.”

Die strijd zet hij nu zelf voort, als adviseur van stichting Single Step. En voor jonge homo’s die het moeilijk hebben, heeft Nikola nog wel een boodschap: “Zoek mensen die om je geven. Verspil je tijd niet aan mensen die dat niet doen.”

Laat ons jouw mening weten.
Help ons Nederland te verbeteren.
Meedoen met de VVD?