27 november 2018
Opinie: Vechten voor de vrijheid

Je zult het maar moeten meemaken. Dat je als vrouw niet mag werken en geen bankpas hebt. Dat je wilt scheiden, maar bang moet zijn voor eerwraak. Dat je als meisje naar de dokter moet om je maagdenvlies te laten herstellen, want anders ben je je leven niet zeker. Dit soort middeleeuwse taferelen gebeuren toch hier ver vandaan? Nee, helaas gebeuren ze ook in Nederland. Door jongens en mannen die hier wonen. Die boodschappen doen in de supermarkt waar wij allemaal onze boodschappen doen. Die door de straat lopen waar wij allemaal lopen.

In gesloten migrantengemeenschapen wordt cultuur te vaak misbruikt om vrije keuzes te blokkeren, door slecht geïntegreerde types die zich niets aantrekken van onze manier van leven. Die op grond van achterlijke tradities of cultuur soms zelfs hun vrouw, dochter of zoon, nichtje of neefje mishandelen omdat ze zogenaamd de eer van de familie hebben geschonden. In 2017 kwamen bij de politie ruim tweeduizend meldingen van dit soort geweld binnen, waarvan elf met dodelijke afloop.

Nederland is een vrij land, maar in de praktijk dus niet voor iedereen. Met grote groepen nieuwkomers met een andere cultuur wordt de vrijheid in Nederland op de proef gesteld. En de vraag is: wat doen we er tegen? Sommigen zeggen dan: “Bemoei je er niet mee, dat is nou eenmaal hun cultuur.” Maar zoals Edith Schippers ooit in een lezing over vrijheid zei: “Onze cultuur is beter dan onderdrukkende culturen.” Dus als we onze vrijheid écht serieus nemen, moet die voor iedereen gelden. En pakken we de schoften aan die dat tegenwerken. Als je in Nederland bent voor onze vrijheid, maar je gunt deze niet aan een ander; dan heb je hier niets te zoeken!

Als dappere organisaties als Femmes for Freedom de noodklok luiden dan mogen wij niet wegkijken. Nee, wij moeten het probleem van onderdrukking aanpakken. Door werk te maken van minder financiële afhankelijkheid van migrantenvrouwen, door het aanpakken van de onderdrukkers, door meer bewustwording te creëren in de inburgering, het onderwijs en de zorg. Want waarom helpen gemeenten over het algemeen wel mannelijke migranten naar werk, maar niet hun vrouwen? Waarom werken dokters in Nederland eigenlijk gewoon mee aan maagdenvliesherstel?

Het bewaken van onze manier van leven moet topprioriteit zijn. Vorige week vroeg ik aan Minister Koolmees van Integratie met een actieplan te komen. Maar ook wij werken momenteel hard aan plannen tegen onderdrukking, die we de komende tijd zullen lanceren. Dus strijd met ons mee: laten we vechten voor onze manier van leven en voor onze vrijheid. Juist voor degenen die dat zelf niet kunnen!

Bente Becker – Tweede Kamerlid

Dit artikel is verschenen in het AD op 28 november 2018. Klik hier voor het originele artikel.