5 februari 2017
Vluchtelingen: eerst te veel, nu minder

De vluchtelingencrisis. Het onderwerp beheerste het nieuws in 2015, op het moment dat enorme groepen Syriërs probeerden te ontsnappen aan het al jaren durende geweld. Inmiddels is de stroom vluchtelingen teruggebracht tot een aantal dat de Nederlandse samenleving aankan.

Mark Rutte heeft een grote rol gespeeld als tijdelijk voorzitter van de Europese Unie. In 2015, op het hoogtepunt van de crisis, kwamen er 56.940 asielzoekers naar Nederland. In 2016 waren dat er 31.600 – waaronder ook veel mensen die in 2015 al aan hun reis waren begonnen. Hoe kreeg Mark Rutte dat voor elkaar?

Afspraken met Turkije
Herinner je je nog de mensonterende beelden van bootjes vol met vluchtelingen die vanuit Turkije Griekenland probeerden te bereiken? Om dat een halt toe te roepen hebben we afspraken met Turkije gemaakt. Dit land zorgt dat de vluchtelingen niet meer vanuit Turkije de gevaarlijke route naar Europa namen. Europa helpt op zijn beurt met opvang in de regio.

De instroom daalde na de afspraken enorm. En de kritiek dat je met autoritaire leiders – Erdogan in dit geval – geen afspraken moet maken? Het was in het belang van Nederland om die instroom naar beneden te krijgen. En dat is gelukt. Even je geheugen opfrissen hoe het ook alweer zat? Bekijk het filmpje hieronder.

Inburgering
Een geslaagde inburgering is de sleutel naar een volwaardige plek in de Nederlandse samenleving. De wil om in te burgeren en onze taal te leren kan alleen vanuit mensen zelf komen. Dat vonden we al. En nu zijn er ook consequenties aan verbonden als mensen het niet doen.

Nieuwkomers moeten de inburgering ook zelf betalen. Verder hebben we het voor gemeenten mogelijk gemaakt om asielzoekers niet automatisch voorrang te geven bij het vinden van een huis. Nederlanders die al jarenlang wachten op een betaalbaar huis, mogen namelijk niet de dupe worden van de vluchtelingenstroom.

Strenger asielbeleid
Regels om hier te verblijven zijn strenger geworden en mensen die zich ernstig misdragen worden zo snel mogelijk teruggestuurd. In Nederland houd je je aan de regels en aan onze waarden. Als je het bijvoorbeeld nodig vindt om in een asielzoekerscentrum homo’s te bedreigen of te mishandelen, dan heb je in Nederland niets te zoeken.

Gelukszoekers
En asielzoekers die alleen maar hierheen komen voor het geld? Op het vliegtuig terug, en zo snel mogelijk. Door afspraken te maken met landen waar ze vandaan komen. Lukt dat altijd? Nee, sommige landen nemen deze mensen niet terug. Maar we overtuigen steeds meer landen om dat wel te doen.

Toekomst
De afspraken met Turkije zijn slechts een eerste stap. We proberen nu vergelijkbare afspraken te maken met Noord-Afrikaanse landen. Vanuit Noord-Afrika proberen er namelijk nog steeds mensen in gammele bootjes naar Europa te komen. Ook aan die afschuwelijke taferelen willen we een einde maken.

We doen er alles aan om te voorkomen dat terroristen tussen de asielzoekers naar Europa komen. Daarom zijn we strenger gaan controleren en hebben we de beveiliging van mogelijke doelwitten in Nederland verhoogd. En daar blijven we mee doorgaan.

Er zijn grenzen aan de hoeveelheid mensen die Nederland kan opvangen. Daarom willen we dat ons asielbeleid ook in de toekomst wordt uitgevoerd. De kern daarvan is dat iedere vluchteling recht heeft op een veilig heenkomen, maar dat dat heenkomen niet in Europa hoeft te zijn. We kunnen mensen beter opvangen in hun eigen regio.

Laat ons jouw mening weten.

Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan
Meedoen met de VVD?