19 april 2019
Werklozen aan de slag als vakkenvuller

Uitkering = gemeenschapsgeld

Er zijn te veel mensen die aan de kant staan. Die krijgen we niet aan het werk. Werkgevers halen migranten van ver om werk te doen, vaak uit Polen bijvoorbeeld, om de vakken in supermarkten’s nachts te vullen. Het is soms voor werk dat mensen hier niet willen doen. Als je ertoe in staat bent en het is redelijk passend bij wat je kan, dan is het goed om aan de slag te gaan.

Werklozen aan de slag als vakkenvuller 1

Uitkering en werken

Het principe is dat je je best doet om het gemeenschapsgeld wat je krijgt bij een uitkering niet lichtzinnig op te vatten. Ook gemeenten zouden beter hun best mogen doen om mensen te helpen om dat werk te doen. Het is ook een oproep naar gemeenten én werkgevers, zoals bijvoorbeeld supermarkten, om hier meer energie in te steken.

Werklozen die daartoe in staat zijn kunnen aan de slag. Als iemand weigert zou de mogelijkheid er moeten zijn om te korten op de uitkering.

Nederland aan het werk

“Meer dan een miljoen Nederlanders zoeken nog werk. Gemeenten en het UWV moeten die mensen helpen. Het voelt vreemd om arbeidsmigranten te laten invliegen; bied eerst werk aan Nederlanders,” aldus Kamerlid Dennis Wiersma.

Heb je een vraag? App ons!