3 februari 2017
Zorg

Je gezondheid is misschien wel het belangrijkste dat je hebt. Als je ziek wordt, wil je niets liever dan zo snel mogelijk weer beter worden. Als je door ouderdom of een handicap je hele leven zorg nodig hebt, wil je goed en liefdevol worden verzorgd.

Gezondheid belangrijk
De zorg in onze ziekenhuizen hoort bij wereldtop. Daarbij maakt het niet uit of je veel geld hebt of weinig. Iedereen heeft recht op dezelfde goede artsen en behandelingen. Maar dat gaat niet vanzelf. We geven in Nederland veel geld uit aan zorg. Daar zijn we trots op. Juist omdat je gezondheid zo belangrijk is.

Een paar jaar geleden stegen de kosten van de zorg echter zo snel dat die goede zorg voor iedereen in gevaar kwam. Dit kabinet heeft ervoor gezorgd dat de stijging van de zorgkosten is afgeremd.

Basispakket laten groeien
Tegelijkertijd zijn we erin geslaagd om het basispakket te laten groeien. Ieder jaar komen er behandelingen en medicijnen bij. Ziektes die tien jaar geleden niet te genezen waren, zijn dat daardoor steeds vaker wel. Al die dure medicijnen zorgen wel voor een nieuwe uitdaging.

We willen nieuwe behandelingen snel opnemen in het basispakket. Maar willen ook voorkomen dat de kosten van de zorg daardoor weer sneller gaan stijgen. Daarom onderhandelen we met de fabrikanten van medicijnen om de prijzen omlaag te brengen.

Goede zorg
Als je wat minder te besteden hebt, dan is de maandelijkse zorgpremie een flink bedrag. Als je dan ook nog het eigen risico moet betalen, kan het heel moeilijk worden. Daarom krijgen mensen met een lager inkomen zorgtoeslag. Bovendien hoef je voor de huisarts nooit je eigen risico te gebruiken. Want de dikte van je portemonnee mag niet bepalen of je wel of niet naar de dokter gaat.

We leven steeds langer in goede gezondheid. Veel ziektes die vroeger nog dodelijk waren, bestaan nu niet meer. De medische wetenschap heeft ons ver gebracht. Maar omdat wereldwijd zo veel antibiotica worden gebruikt, dreigen die medicijnen straks niet meer te werken. Als bacteriën inderdaad ongevoelig worden voor antibiotica, kan dat grote gevolgen hebben.

Een ziekte die nu prima te behandelen is, kan dan in de toekomst weer dodelijk worden. Nederland zet zich daarom heel actief in om het gebruik van antibiotica in de ziekenhuizen en landbouwbedrijven overal ter wereld terug te dringen.

Zorg

Zorg voor onze ouderen
Ouderen kunnen gelukkig steeds langer thuis blijven wonen. In hun eigen omgeving. Met de zorg en ondersteuning die ze nodig hebben. Daarbij vinden we het normaal dat mensen eerst kijken wat ze zelf in hun eigen omgeving kunnen organiseren. Maar we vinden het net zo normaal dat wie géén beroep op familie of bekenden kan doen, steun vindt bij de overheid.

Door de invoering van de nieuwe WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) hebben we ervoor gezorgd dat dat ook kan. Gemeenten kunnen maatwerk leveren. Dat is goed omdat niet iedereen hetzelfde is en dus ook niet iedereen dezelfde ondersteuning nodig heeft. Ook hebben we de wijkverpleegkundige teruggebracht. Daarmee zorgen we voor echte zorg dicht bij huis.

Verpleeghuizen
Dat wil niet zeggen dat in de zorg alles goed gaat. In de langdurige zorg kunnen veel dingen beter. Er zijn veel verpleeghuizen in Nederland waar het goed gaat. Maar helaas zijn er ook verpleeghuizen die het minder goed doen. Daar lijkt het management vergaderen belangrijker te vinden dan het geluk van de bewoners. Wij vinden dat niet goed.

Want als je oud bent en zorg nodig hebt, dan moet die zorg er gewoon zijn. Daarom moeten alle verpleeghuizen in Nederland zo goed worden als het beste verpleeghuis.

Moeilijke beslissingen
Zorg is ervoor bedoeld om mensen in leven te houden en om hun leven zo aangenaam mogelijk te houden. Maar soms hebben mensen zelf het gevoel dat het niet meer hoeft, omdat hun leven af is. Wij vinden dat mensen heel goed in staat zijn om zelf de belangrijkste keuzes van hun leven te maken.

Iemand die na lang en diep nadenken tot de conclusie komt dat zijn of haar leven voltooid is, moet daarom de mogelijkheid krijgen om het te beëindigen. Wij vinden dat menselijk en blijven daarvoor strijden.

Laat ons jouw mening weten.

Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan
Meedoen met de VVD?