organisatie-image
Pensioenakkoord

Update 15 juni: Ook de FNV steunt het principeakkoord, nadat een ruime meerderheid van de FNV-leden in een online referendum voor had gestemd. Eerder ging het CNV al akkoord. De steun van de twee grootste vakbonden betekent een grote stap op weg naar een akkoord dat een goed en betrouwbaar pensioen voor alle Nederlanders mogelijk maakt. Na negen jaar van moeizame onderhandelingen zou dat heel erg goed nieuws zijn voor Nederland.

Na jaren onderhandelen presenteerden het kabinet, werkgevers en werknemers een principeakkoord over pensioenen. Wat is de stand van zaken en wat gaat er nu gebeuren? Je leest het op deze pagina! En heb je vragen? Kom in contact met onze Kamerleden!

OF STUUR EEN APPJE MET JE VRAAG NAAR
+31 6 23 93 74 75

Wat gaan we doen aan het pensioenstelsel?

Het pensioen wordt eerlijker en begrijpelijker. Het zorgt ervoor dat je kunt stoppen met werken en toch een goed pensioen hebt.

• Jaarlijks wordt duidelijk hoe jouw pensioen zich ontwikkelt en wat de toekomstverwachtingen zijn.
  • Het geld dat je inlegt gaat rechtstreeks naar je eigen pensioenvermogen.
  • De komende twee jaar wordt de AOW-leeftijd bevroren, die gaat niet omhoog. Daarna stijgt de AOW-leeftijd minder snel.
  • Als je met pensioen gaat kun je 10 procent van je pensioenvermogen opnemen zodat je zelf kunt beslissen waar je dit geld het best voor kunt gebruiken.
  • Mensen met een zwaar beroep kunnen makkelijker eerder stoppen met werken.
  • Gepensioneerden kunnen eerder rekenen op indexatie van hun pensioen.
  • Zzp’ers kunnen makkelijker vrijwillig deelnemen aan een pensioenfonds. Zzp’ers krijgen een arbeidsongeschiktheidsverzekering

“Een eerlijk pensioen voor iedereen, jong en oud”

Wat is er aan de hand met onze pensioenen?

Het kabinet, werkgevers en werknemers presenteerden vandaag een principeakkoord over pensioenen. Met het akkoord willen we een goed pensioen voor jong en oud bereiken.

Wat als we niet ingrijpen in het huidige pensioenstelsel?

Nederland heeft een goed pensioenstelsel. Maar pensioenen staan onder druk en daarom zijn hervormingen nodig. Pensioenfondsen zitten in een lastig parket, onder andere door de veranderende arbeidsmarkt. Er dreigen met de huidige regels kortingen. Dit raakt alle generaties. Tijd dus om verantwoordelijkheid te nemen en na vele jaren overleg met oplossingen te komen.

Pensioenakkoord 4

Hoe gaat het nu verder?

Het kabinet en een groot deel van de Tweede Kamer hebben zich achter dit voorstel geschaard. Nu is het wachten op de vakbonden: hun leden bekijken nu het akkoord. Dit akkoord is nodig om de komende tientallen jaren op een goed pensioen te kunnen rekenen.

Vragen over je pensioen?

Alles weten over het akkoord en je pensioen?
Mail Kamerlid Roald van der Linde.

Wat houdt het principeakkoord in voor jou als zzp’er?
Vraag het Kamerlid Dennis Wiersma.

Wil je met ons appen over het pensioenakkoord?