profile-avatar
Antoinette Laan-Geselschap
Tweede Kamerlid
VWS Care, WLZ, WMO en mantelzorg, Wijkverpleegkundige zorg, PGB, Kwaliteitsbeleid Care, Toezicht Care & Jeugd, SCP, NZA

Antoinette Laan werd in 1965 geboren in Enschede. Haar vader was luchtmachtofficier, waardoor het gezin regelmatig verhuisde. Vanwege haar studie ging ze in 1986 in Rotterdam wonen. Na een paar jaar in de Verenigde Staten en Zuid-Afrika wonen Antoinette, haar man en drie zonen daar nu weer. Voor ze in 2017 Tweede Kamerlid werd, was ze wethouder en later VVD-fractievoorzitter in Rotterdam.

Antoinette, wat moet er volgens jou gebeuren in de zorg?

Zorgen doe je voor elkaar. Dat zijn de mensen om ons heen en dat zijn we zelf. Zorg voor ouderen en langdurig zieken organiseren en betalen we met elkaar. Om dat in de toekomst te kunnen blijven doen, moeten we de zorg slimmer inrichten. Daardoor krijgen ook de generaties na ons de zorg die zij nodig hebben. Hierbij moet de mens centraal staan, zodat we de kwaliteit van leven kunnen waarborgen. Gezond en gelukkig ouder worden, dat is waar het om draait.

Wat zijn je goede en slechte eigenschappen?

Goede eigenschappen zijn mijn optimisme en humor. Een slechte eigenschap is dat ik ongeduldig kan zijn.

Waarom ben jij een goede volksvertegenwoordiger?

Wat mij betreft is een goede volksvertegenwoordiger iemand die goed kan luisteren, de vraag kan vertalen naar de politiek en vervolgens in de belangenafweging iets voor mensen kan betekenen. Ik doe dat altijd vanuit een liberale invalshoek. ‘Nee’ is daarbij ook een antwoord, als je maar goed onderbouwt waarom.

Volg Antoinette

Heb je een vraag? App ons!