Internationaal

VVD Internationaal

VVD Internationaal is verantwoordelijk voor de internationale activiteiten van de VVD en richt zich op het realiseren, onderhouden en uitbreiden van relaties met liberale zusterpartijen en organisaties wereldwijd. Daarnaast is VVD Internationaal actief in internationale liberale netwerken zoals de Alliance of Liberals and Democrats in Europe (ALDE) en Liberal International.

Een van de doelstelling van VVD Internationaal is een bijdrage leveren aan de capaciteitsopbouw van liberale partijen in Oost-Europa, het Midden Oosten, Noord-Afrika en op de Balkan. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door het MATRA- en SHIRAKA programma van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Zowel het MATRA- als SHIRAKA programma ondersteunt landen in Oost-Europa, het Midden Oosten, Noord-Afrika en op de Balkan bij het democratiseringsproces.

Al meer dan 25 jaar ondersteunt VVD International succesvol liberale politieke partijen en organisaties. Dit gebeurt onder meer door het geven van training door VVD trainers en experts op het gebied van communicatie, vrijwilligersmanagement, campagne, coalitiemanagement en meer. Jaarlijks organiseert en draagt VVD Internationaal bij aan ruim 150 evenementen.

Door projecten gericht op capaciteitsopbouw draagt VVD Internationaal bij aan de opleiding en opbouw van sterke en professionele liberale politici en partijen. Succesvolle projecten zijn onder meer uitgevoerd in Armenië, Belarus, Bosnië en Herzegovina, Kroatië, Kosovo, Egypte, Bulgarije, Noord-Macedonië, Georgië, Jordanië, Libanon, Marokko, Polen, Servië, Slovenië, Tunesië en Oekraïne.

Meer informatie over VVD Internationaal vind je hier. Of volg VVD Internationaal of Instagram of Facebook.

Renew Europe

In het Europees Parlement maakt de VVD-delegatie deel uit van de liberale fractie Renew Europe. Met 108 Europarlementariërs uit 22 Europese lidstaten zijn de liberalen de derde fractie in het Europees Parlement. Samen met hun Europese collega’s zetten onze VVD-Europarlementariërs zich in Europa in voor onder andere vrijheid, veiligheid (criminaliteit & terreurbestrijding), een goed werkende interne market, vrijhandel en een Europese aanpak van grensoverschrijdende uitdagingen zoals migratie en klimaat.

ALDE

De VVD is lid van de Europese partij ALDE (Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa). De ALDE partij bestaat uit 67 nationale liberale partijen in Europa die lid zijn van dit netwerk. Door samenwerking tussen de verschillende liberale partijen in Europa probeert ALDE de liberale waarden in Europa te versterken.

European Election Manifesto

Als onderdeel van de campagne voor de Europese Parlementsverkiezingen van 2019, hebben de leden van de ALDE in samenwerking met liberale partijen en partners uit de Europese Unie het European Election Manifesto 2019 aangenomen. Het European Election Manifesto 2019 lees je hier.

Individual Membership of the ALDE Party

Ben jij lid van de VVD en wil je actief worden binnen de ALDE partij? Dat kan als Individual Member!

Klik hier voor meer informatie over het ALDE Individual Membership.

VVD Internationaal 4
Meedoen met de VVD?
Heb je een vraag? App ons!